Header afbeelding
HUISARTSEN KLATTE EN CLEVERINGA
Zeilstraat 1 8605 BK
Sneek

No-show beleid

Invoering no-show tarief

Het komt steeds vaker voor dat patiënten zonder bericht niet op afspraken bij de huisarts of praktijkmedewerkers verschijnen. Met ingang van 01 april 2023 hebben wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), een ‘no-show’ tarief ingevoerd.

Waarom een ‘no-show’ tarief?
Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur. Als u niet op uw afspraak verschijnt, had uw huisarts ook iemand anders kunnen helpen in deze tijd. Wij proberen de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. Iedereen wil met een medische klacht immers graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch af te zeggen.

Kunt u niet op uw afspraak komen?
Meld dit dan uiterlijk 4 uur voor de gemaakte afspraak telefonisch bij de assistente op nummer 0515-426677. Indien de afspraak staat tussen 8.00 uur en 10.00 uur, dient u de werkdag ervoor uiterlijk vóór 16.00 uur te bellen.
Afspraken bij POH GGZ of POH-S, graag maximaal 2 dagen van tevoren afmelden, zodat wij in de gelegenheid zijn nog iemand anders in te plannen. (Het betreft afspraken van meestal 20 minuten, maar soms ook 45 minuten. Hier zijn wachttijden voor.)

De hoogte van het no-show tarief
Het no-show tarief is een vergoeding voor de kosten die de praktijk maakt.

In onze praktijk hanteren we het volgende tarief:

  • Enkel consult: € 15,-
  • Dubbel consult: € 30,-

Dit betreft ook alle consulten bij de assistentes en praktijkondersteuners.
(NB: een afspraak bij onze POH-GGZ en diabetesverpleegkundige is altijd een dubbel consult)

Hoe werkt het?
U ontvangt de rekening met het te betalen bedrag per post of e-mail. Indien de rekening vóór een volgende afspraak nog niet is betaald, dan moet u het bedrag contant aan de praktijkbalie afrekenen voordat de afspraak door kan gaan.

Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat u onverhoopt opeens toch niet kunt komen (binnen de 4 uur voordat u de afspraak heeft). Mocht dit het geval zijn, dan verzoeken wij u om als nog contact met ons op te nemen, zodat we samen kunnen kijken naar een passende oplossing.

Let op: uw zorgverzekeraar vergoedt de no-show factuur niet.